مهارت و کارافرینی  دانلود
مهارت و کارافرینی  دانلود

مهارت و کارافرینی دانلود

Mokad

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی


ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانیحرکتی

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانیحرکتی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 97 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 103

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی در 103 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

فهرست مطالب و بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی

 

 

فهرست مطالب:

 

- خلاصه ای از فصل دوم

تاریخچه آموزش پیش دبستانی

- مارتین لوتر

کمینوس

- جان لاک

- پستالوزی

- رابرت آون

تعریف دوره پیش‏دبستانی

ویژگیهای کودک در دوره پیش‏دبستانی:

ب) رشد حرکتی

1- رشد حرکتی درشت

2- مهارتهای حرکتی ظریف

3- تفاوتهای فردی در مهارتهای حرکتی

اهداف دوره پیش‏دبستانی

مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان

1- تعریف مهارتهای روانی ـ حرکتی

2- نظریه‏های کسب مهارتهای روانی ـ حرکتی

تحول حرکت در کودکان دبستانی

مهارتهای روانی ـ حرکتی

جدول 2- مقوله‏های اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی (لطف آبادی، 1375؛ ص 27)

- سازگاری اجتماعی

روابط با همسالان

جدول 1-2: شاخص‏های رشد رفتار طبیعی

جدول 2-2 مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون (به نقل از کاپلان و سادوک، 2003، ص 85).

2- نظریة روان شناسی فردی آدلر1

وظیفه مهدکودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر

جدول شماره 2-3- تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار (درایکرز و کاسل، 1378، ص 69)

3- نظریه‏های رفتاری

4- نظریه‏های خانواده درخصوص ناسازگاری

- نظریه شناختی

پیشینه پژوهش

منابع فارسی

منابع لاتین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخشی از متن :

- خلاصه ای از فصل دوم

در این فصل ابتدا به تاریخچة آموزش پیش دبستانی پرداخته خواهد شد. در بحث از تاریخچه سعی می شود از اندیشه های تاثیرگذار در فرایند شکل گیری آموزش پیش دبستانی استفاده شود. علاوه بر این دوره پیش دبستانی در حدود سنی آن که مودر اختلاف نظر است، تعریف می‏شود. ویژگی های کودکان در دوره پیش دبستانی اعم از رشد جسمانی، رشد حرکتی به دنباله مباحث گفته شده می‏آید. از مولفه های مهم هر دورة آموزشی، بیان اهداف آن دوره است. بحث اهداف دورة پیش‏دبستانی در ادامه فصل گفته می شود و سپس دو متغیر اصلی پژوهش یعنی مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی بحث خواهند شد. دربارة مهارتهای روانی ـ حرکتی سعی شده دیدگاههای مختلف ارائه شود و همچنین دربارة سازگاری اجتماعی، در بحث مهارتهای روانی ـ حرکتی، دیدگاه گزل و در بحث سازگاری اجتماعی، دیدگاه آدلر زیربنای تئوری این پژوهش قرار گرفته اند. در بخش پیشینه پژوهش نیز سعی شده تا جای ممکن سیمای فعلی پژوهشهای داخلی و خارجی ارائه شود.

 

تاریخچه آموزش پیش دبستانی

تعلیم و تربیت انسان از بدو تولد تا پایان زندگی ادامه دارد و درخصوص شیوه‏های یادگیری و یاددهی انسان، نظرپردازیهای گوناگونی صورت گرفته است. سالهای زیادی مردم بر این باور بودندکه کودکان به صورت افراد بالغ پیش ساخته، اما مینیاتوری به دنیا می آیند. این دیدگاه در قرون وسطی غالب بود و چنین فرض می‏شد که کودک، بزرگسال کوچک است و از نظر شیوه رفتار نیز با او مثل بزرگسال رفتار می‏کردند. به محض اینکه کودکان می‏توانستند راه بروند و گفتگو کنند، به اجتماع بزرگسال می‏پیوستند، در بازیهای آنان شرکت می‏کردند، به کارهای آنان مشغول می‏شدند و مثل آنها لباس می‏پوشیدند. در اصل، مردم بین کودکان و بزرگسالان تفاوتی قائل نبودند. نظر آنان چنان بود که گویا از ابتدا، بدن و شخصیت کودکان از روی طرح بزرگسالان پیش‏سازی شده است. (کرین، 1371؛ کارین1، 2000).

به تدریج بر اثر تلاشهای افرادی نظیر روسو، پستالوزی و هربارت، این دیدگاه شکل گرفت که کودک همان بزرگسال کوچک نیست، بلکه ویژگی‏ها و خصوصیات منحصر به فردی دارد که او را از بزرگسالان کاملاً متمایز می‏کند. فروبل در راستای تقویت این دیدگاه و از سکه انداختن دیدگاه رایج پیش ساخته‏نگری، اولین کودکستان را به نام «باغ کودکان» بوجود آورد و اعتقاد داشت برای آموزش کودکان باید محیط غنی شده ای فراهم کرد. کودکستانها در اوایل قرن بیستم، تحت نفوذ و تاثیر نظریه‏پردازانی چون ماریا مونته سوری دچار تغییراتی شدند و خود ماریا مونته سوری تحت تاثیر سگن و ایتارد بود و از تجارب و یافته‏های آنان استفاده کرد. بعد از 1940، کودکستانها گسترش یافتند و افرادی چون جان دیویی، متفکر و نظریه‏پرداز آمریکایی، ایده‏های ارزشمندی در این خصوص ارائه دادند و یکی از شاگردان جان دیویی، اندیشه‏های او را دنبال کرد که نتیجه این کوشش‏ها، تاسیس رشته آموزش و پرورش پیش‏دبستانی در دانشگاهها بود و این شاگرد فعال و نوآور کسی نبود جز «پتی اسمیت میل». به هر حال، ظهور کودکستان در ابتدا بر محورهایی چون ارتباط با خانواده، آموزش والدین و رفع مشکلات آنها متمرکز بود، ولی از آن زمان تا به حال کودکستانها دچار تغییرات زیادی شده‏اند. (مفیدی، 1372)

شورتز1 (به نقل از رئوف، 1370) نخستین کودکستان را در آمریکا تاسیس کرد و این کار مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در اوایل قرن بیستم، دانشگاه‏های زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دست به اقداماتی درخصوص تعلیم مربیان زدند که به امر آموزش و پرورشِ پیش‏دبستانی مشغول شوند. در اثر رشد کودکستانها و بروز جنگ جهانی دوم، آموزش پیش‏دبستانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت و تغییرات جوامع، لزوم برنامه‏ریزی جدی‏تر را در این باره تقویت کرد.

در کشور انگلستان، آموزش قبل از دبستان، به صورت مراکزی از جمله مهد کودک و کودکستان ارائه می‏شود و در برخی از مراکز این کشور، چنین موسساتی در داخل مدارس ابتدایی تاسیس شده‏اند و حیطه سنی آموزش قبل از دبستان در این کشور، سنین 2 تا 5 سالگی را دربر می‏گیرد. در سال 1870 قانونی وضع شد مبنی بر اینکه تحصیلات دورة ابتدایی در 5 سالگی شروع شود و بعداً مقرر گردید تا سن 11 سالگی بایستی تحصیلات ابتدایی به پایان برسد. (بازرسان سلطنتی انگلستان، 1373). در کشور سوئد، اولین مرکز خدمات دوران اولیه کودکی در سال 1854 گشوده شد و در سال 1890، اولین کودکستان مبتنی بر اندیشه های فروبل در این کشور تاسیس گردید. و در اوایل سالهای تاسیس، این مراکز به کودکان متعلق به خانواده‏های ثروتمند اختصاص داشتند. علاوه بر استفاده از نظریات فروبل در سیستم آموزشی سوئد، اندیشه‏های مونته سوری نیز آموزش پیش‏دبستانی این کشور تاثیر گذاشت. شاید بتوان حدس زد که دلیل تداوم اندیشه‏های فروبل، ظهور نظریه‏پردازانی چون اریکسون، گزل، پیاژه بوده است. همچنین در راستای گسترش مراکز پیش‏دبستانی، کشور سوئد همگام با بسیاری از کشورها، در سال 1991 اعلام کرد که تمامی کودکان بالای سن 18 ماه را در مهدکودک‏ها می‏پذیرد، به شرط اینکه والدین مشغول به تحصیل یا کار باشند. نظام آموزشی کشور سوئد، تحت تاثیر اندیشه‏های فروبل رویکردی رشد محور ارائه داد. علاوه بر این، از کتابهای مخصوص خواندن، نوشتن و حساب کردن که بدین منظور طراحی شده اند، استفاده می‏کند. به دلیل تاکید خاص آموزش و پرورش پیش‏دبستانی در کشور سوئد، بر روی مسائل فرهنگی از موسیقی، نمایش عروسکی، آواز خواندن و هنرهای نمایشی تاکید می‏شود و هدف این آموزشها، ایجاد روحیه دموکراسی، برابری و مسئولیت است. (پاکاریان، 1376).

در این بخش به معرفی مختصر اندیشه‏پردازانی که در شکل گیری امروزی ایده های مربوط به آموزش پیش‏دبستانی نقش داشته اند، می پردازیم.

- مارتین لوتر

مارتین لوتر از صاحبنظران قدیمی است که در زمینه تربیت کودک نظرپردازی کرده است. شاید بتوان او را به نوعی از نخستین کسانی دانست که به اهمیت این دوران پی برده است. او از نخستین کسانی است که به ارزش آموزش و پرورشِ کودک، در زمان رنسانس پی برد و در بیان اهمیت این دوره می گوید: «چون پدران و مادران اغلب نادان، خودخواه و گرفتار هستند، وظیفه شهرداران است که آنها را وادار کنند تا کودکان خود را به آموزشگاه بفرستند. برای آماده کردن افراد جهت کارهای مختلف، باید آموزشگاههای مخصوص برپا کرد و به کودکان با استعداد و باهوش امکان داد تا به تحصیلات عالی بپردازند. روش آموزش باید متکی به میل و ذوق کودک و از روی عقل و دلیل انتخاب شده باشد (پارسا، 1367).

- کمینوس

کمینوس در سال 1992 دیده به جهان گشود. او اهل چکسلواکی بود و زندگی خود را به عنوان معلم مدرسه و نویسنده سپری کرد و علاوه بر این به رسالت انسان، اعتقادی قوی داشت. او معتقد بود همه کودکان از فقیر تا غنی، دختر و پسر، باهوش و کم هوش، باید از خدمات آموزشی بهره‏مند گردند. وی اولین کتاب مصور را برای کودکان به رشته تحریر درآورد و هدفش از آموزش، کسب دانش، اخلاق و مذهب بود و بر این اندیشه اصرار می‏ورزید که آموزش باید، انسان را برای زندگی کردن آماده سازد. او اعتقاد داشت که بهترین دوره تربیت، دوره کودکی است که آغاز زندگی و بهار عمر است. سفارش می کرد که موضوعات درسی را باید متناسب با سن کودکان برگزید و به هیچ وجه نباید دروسی را که کودک از درک آنها عاجز است به او آموزش داد. او مخالف حفظ کردنِ طوطی وار مطالب بود و تاکید داشت که آموزش دروس باید مبتنی بر درک مطلب و حرکت از سمت یادگیریهای حرکتیِ ساده به سمت مهارتهای حرکتیِ پیچیده باشد. او در فرآیند یادگیری نقش کودکان را فعال فرض می کرد و معلم را راهنمای کودک در انجام این نقش فعال می دانست (نقیب زاده، 1376).

- جان لاک

جان لاک در سال 1623 در انگلستان متولد شد و تا 14 سالگی در خانه آموزش دید و موفق شد در 20 سالگی به دانشگاه وارد شد. این فیلسوف انگلیسی اعتقاد داشت که درک و شناخت ناشی از تجارب شخصی، از محیط خارجی و اجتماعی حاصل می شود و ارائه دهنده فرضیه «لوح سفید» بود که براساس آن، بر اهمیت حواس در شکل‏گیری شناخت تاکید می‏کرد. او با ایده‏هایی که سرشت انسان را پلید و شرور می‏دانستند و آبشخور آنها دوران تاریک قرن بیستم بود، به شدت مخالفت می کرد و به پاکی طبیعت انسانی، اعتقادی راسخ داشت. (مفیدی، 1372؛ کرین، 1371). از نظر جان لاک، محیط، شکل‏دهنده شناخت انسان محسوب می‏شود و کاربرد این دیدگاه در اصول نوین آموزشی به خوبی منعکس شده است. انجام تمرینات حسی و حرکتی یکی از ویژگیهای برجسته کاربرد تئوری او در آموزش و پرورش است و کارهای مونته سوری تحت تاثیر ایده‏های جان لاک شکل گرفته‏اند. مفاهیمی نظیر تعلیم و تربیت جسمانی، یادگیری از طریق عادت، عدم تحلیل یادگیری، سودمندی احترام به کودک، پرورش استدلال و برهان، ریشه در تئوری جان لاک دارند. موثرترین راه برای تربیت کودک، عمل و رفتار است نه زبان و گفتار. وی پرداختن به ریاضی را بهترین راه اندیشه‏ورزی می دانست و مسایل قابل توجه او عبارتند از (به نقل از مفیدی، 1372):

  1. بدنِ سالم، زیربنای رشد عقل سالم است.
  2. استفاده از تمرین و تکرار به منظور یادگیری و ایجاد عادات مطلوب در کودکان.
  3. به کار نبردن روشهای تحمیل و اجبار در یادگیری کودکان.
  4. استفاده از بازی برای تسهیل یادگیری کودکان.
  5. استفاده از مهر و محبت واقعی به عنوان راهی برای نفوذ بر فکر و ذهن کودک.

 


1 Carin

1 Shurtz

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی

دانلود کامل ترین بسته آموزشی و خلاصه کتاب و جزوه و پاورپوینت روشها و فنون تدریس (مهارت های آموزشی و پرورشی) حسن شعبانی


دانلود کامل ترین بسته آموزشی و خلاصه کتاب و جزوه و پاورپوینت روشها و فنون تدریس (مهارت های آموزشی و پرورشی) حسن شعبانی

محتوای آماده شده ۱ پاورپوینت مهارتهای آموزشی و پرورشی، روشها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی ۳۷۳ اسلاید (قابل ویرایش) ۲ خلاصه کتاب مهارت های آموزشی دکتر حسن شعبانی (۱۱۱ صفحه) پی دی اف ۳– جزوه ای کامل و جامع از کتاب روش ها و فنون تدریس شعبانی ۲۱۴ صفحه pdf ۴ خلاصه کتاب شامل مطالب مهم همراه با تست متنوع ۶ خلاصه کم حجم کتاب مهارت های آموزش

دانلود دانلود کامل ترین بسته آموزشی و خلاصه کتاب و جزوه و پاورپوینت روشها و فنون تدریس (مهارت های آموزشی و پرورشی) حسن شعبانی

دانلود خلاصه کتاب روشها و فنون تدریس شعبانی
دانلود سوالات رایگان کتاب فنون تدریس شعبانی
دانلود جزوه و تست فنون تدریس شعبانی
دانلود پاورپوینت pdf word کتاب فنون تدریس شعبانی
دانلود کتاب فنون تدریس حسن شعبانی
مهارت های آموزشی و پرورشی
استخدام
آزمون استخدام آموزش و پرورش
آموزگاری ابتدایی
استخدام آموزگار ابتدایی
اموزگار ابتدایی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pdf
حجم فایل 44655 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 800

کاملترین بسته آموزشی در مورد کتاب روشها و فنون تدریس دکتر شعبانی 

مناسب برای آزمون استخدام آموزش و پرورش

دانلود دانلود کامل ترین بسته آموزشی و خلاصه کتاب و جزوه و پاورپوینت روشها و فنون تدریس (مهارت های آموزشی و پرورشی) حسن شعبانی

تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان


تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان

تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان 83صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان

تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 136 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83

توضیحات:

تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان

83صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

1-1مقدمه :

ارتباط غیر کلامی ابتدایی ترین وسیله پیوند میان انسانها بوده و انسان اولیه به کمک آن با همنوع خود و حتی با حیوانات رابطه برقرار می کرد و نیازهای خود را با ترسیم آن برآورده می ساخت با پیدایش زبان گفتاری ، اختراع خط، صنعت چاپ ، پیشرفت جوامع، تغییرات ، تحولات شدید صنعتی و … نیاز انسان را به ارتباط پیچیده و مؤثر بیشتر کرده است.

خود باوری توانایی است که فرد از طریق ابراز آن می تواند به طور موثری نیازهای خود را  براورد کند. در حالیکه به حقوق سایرافراد نیز احترام بگذارد. ( تامسون , باندی ، 1999) مهارتهای اجتماعی اغلب به عنوان مجموعة پیچیده ای از مهارتها تعریف می شوند که شامل ارتباطات ، حل مساله تصمیم گیری ، قدرت نمایی ،تعامل با گروه ودوستان (همسالان ) وخود رهبری است (هاگر و واون 1999،) این مهارتها ، شایستگی های ضروری برایدانش آموزان  هستند که از طریق آنها تقلید می کنند وروابط اجتماعی مثبتی را با همسالان ،معلمان ،خانواده وسایر افراد جامعة بر قرار میکنند (جانسون رادرفورد (2001)  مهارتهای ارتباطی جرئی از رفتار اجتماعی انسان هستند که خود زیر مجموعه مهارتهای اجتماعی به حساب می آیند. مهارتهایی همانند، همدلی، همکاری، دلسوزی، درخواست کمک از دیگران، گوش دادن فعال، تشویق دیگران و رعایت حقوق دیگران و … جزء مهارتهای اجتماعی مثبت به حساب می آیند که محققان و دانشمندان در صدد افزایش این مهارتها در انسانها هستند تا به کمک آنها بتوانند ناهنجاریهایی مانند خودخواهی، خشونت ، دزدی و تقلب را در جامعه کاهش دهند. اخیراً تحقیقات و پژوهشهایی در مورد رفتارهای اجتماعی و بخصوص مهارتهای اجتماعی که پایه و اساس ارتباطات هستند و در تمام جهان مورد توجه روانشناسان ، محققان علوم اجتماعی و علوم تربیتی قرار گرفته است.

به نظر آنان جوامعی که به کمک ارتباطات کارساز در عرصه حساسیت، تجارت علم و عمل مطلوب واقع شده اند،به سرعت پیشرفت کرده اند و به جایگاه بالاترین دست یافته اند (فرهنگی، 1375). افراد سرآمد هر جامعه به عنوان رهبران، دانشمندان، مدیران و مسئولان آینده جامعه باید از مهارتهای ارتباطی و اجتماعی بالایی برخودار باشند. تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و به اهداف خود نزدیکتر شوند، ما نیز قصد داریم مهارتهای اجتماعی دانش آموزان فرهنگی و غیر فرهنگی را با یکدیگر مقایسه نموده و مورد بررسی قرار دهیم.

 

1-2بیان مسئله و اهمیت موضوع:

انسـان اصولاً موجودی اجتماعی است و به همین دلیل از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع بسر می برد و دائماً در تعامل با انسانهای دیگر می باشد. او در یافته است که در جمع بودن می تواند مشکلات او را مرتفع سازد. و به همین منظور همواره یاد می گیرد که چگونه بایستی در جمع زندگی کند و نیازهای خود را ارضا نماید بنابراین لزوم آموزش مهارتهای اجتماعی در زندگی فرد مطرح می شود.

  در تحقیقی که صورت گرفت در زمینه مهارتهای اجتماعی؛ تاثیر والدین بر میزان مهارت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت ومشخص گردید،هر چه مهارتها اجتماعی والدین بیشتر باشد مهارت اجتماعی فرزندان نیز افزایش می یابد.( دنِیز لین کولن (1999) ). اینکه چگونه و با چه کیفیتی در جمع حضور یابد و رفتارهای متناسب و مقبول گروهی را از خود بروز دهد مطرح می گردد. موضوع مهارتها اجتماعی کودکان بخشی از مسأله آنان شده است و اجتماعی شدن جریانی است که در آن هنجارها، مهارتها، انگیزه ها و طرز تلقی ها و رفتار فرد شکل می گیرد، تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. مهمترین عوامل اجتماعی شدن را می توان فرهنگ، خانواده و نهادهای اجتماعی دانست که در قالب نقش جنسیتی ، پرخاشگری ، اخلاقیات و انگیزه پیشرفت بررسی می شوند تا پیچیدگی مسأله اجتماعی شدن و چگونگی آن آشکارتر شود.

از دهة 1970 سنجش مهارتهای اجتماعی و اقدامات مربوط به آن یکی از فعالترین عرصه های تحقیقات روان شناسان رفتاری بوده است. اگر چه بیشتر این تحقیقات در مورد بزرگسالان بوده است ولی بطور پیوسته توجه خاص و با اهمیتی به مهارتهای اجتماعی شده است خصوصاً توجه اصلاحگران رفتار را به خود جلب نموده است.

دانش آموزانی که رفتار اجتماعی مناسب دارند و به دنبال معلم هستند و با او در بارة انجام تکالیف ارتباط برقرار می کند و به سئوالات او پاسخ می دهند، یا سعی در پاسخدهی به او را دارند، به معلم لبخند می زنند و به درس توجه دارند عموماً توجه بیشتر معلم را به خود جلب می کنند و میزان توفیق تحصیلی آنها بیشتر است. گاهی از مهــارتهــای آنهـا به عنوان مهارتهای اجتماعی خاص نام مهارتهای زندگی نیز می توان اشاره کرد که تـوسط آن میــزان پــیشرفت آنهـا در زمینـه های مختلف تحصیلی قابل پیش بینی است) به کمک آمـوزش مهـارت زنـــدگی می تـــوان میـــزان پــیشرفت تـحصیلی را نیز افــزایش داد (کاذب، هاپس 1973 - Cobb- Hops   ) . 

با توجه به موارد فوق در خصوص نقش مهارتهای اجتماعی در زندگی فرد این موضوع گسترة بیشتری از مطالعات را به خود معطوف داشته است. در بعضی از تحقیقات مهارتهای اجتماعی تحت عوامل مختلف تأثیر گذار بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.

عوامل مجاور، شامل متغیرهای بین خانوادگی مانند عملکرد والدین تعاملات و روابط درون و بین اعضای خانواده مثل روابط بین خواهر و برادر و والدین می باشد.اگر چه تاثیر و تایید همسالان نقش مهم و فزاینده ای در بزرگسالی دارند و تاثیرات والدین نیز نقش مهمی بر دانش آموزان دارد(کویین وهمکاران 2003). عوامل شخصی شامل ویژگیهای جسمانی و فطری شخص والدین با کودک مانند جنسیت، ژنتیک و سطح رشد یافتگی می باشد. با توجه به اهمیت موضوع و نقش خانواده در مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، محقق در این تحقیق به دنبال این است که آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان فرهنگی و غیر فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

فهرست برخی ازمطالب:

 

-1-مقدمه 2
1-2-بیان مسئله واهمیت موضوع 2
1-3-اهداف تحقیق 3
1-4-سئوالات و فرضیات تحقیق 4
1-5-متغیرهای تحقیق 4
1-5-1-تعریف متغیرها 5
فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش)
2-1-مقدمه 7
2-2-زمینه های رشد در نوجوانان وجوانان  7
2-3-تربیت اجتماعی نوجوانان وجوانان 9
2-4-شناخت و تربیت نیازهای اجتماعی    9
       2-4-1- نیاز به امنیت اجتماعی    9
        2-4-2-نیاز به تعلق داشتن 10
        2-4-3- نیازبه توجه 10
        2-4-4- نیاز به تحسین    11
        2-4-5- نیاز به موفقیت  11
2-5-  تقویت احسس کفایت و عزت نفس در جوانان ونوجوانان 11
        2-5-1- تقویت ابزارهای ارتباطی  12
        2-5-2- ارتباط غیر کلامی

-1-مقدمه 21-2-بیان مسئله واهمیت موضوع 21-3-اهداف تحقیق 31-4-سئوالات و فرضیات تحقیق 41-5-متغیرهای تحقیق 41-5-1-تعریف متغیرها 5
فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش)2-1-مقدمه 72-2-زمینه های رشد در نوجوانان وجوانان  72-3-تربیت اجتماعی نوجوانان وجوانان 92-4-شناخت و تربیت نیازهای اجتماعی    9       2-4-1- نیاز به امنیت اجتماعی    9        2-4-2-نیاز به تعلق داشتن 10        2-4-3- نیازبه توجه 10        2-4-4- نیاز به تحسین    11        2-4-5- نیاز به موفقیت  112-5-  تقویت احسس کفایت و عزت نفس در جوانان ونوجوانان 11        2-5-1- تقویت ابزارهای ارتباطی  12        2-5-2- ارتباط غیر کلامی

 

دانلود تحقیق با موضوع مهارت اجتماعی فرزندان

تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان


تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان

تحقیق با موضوع بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان 95صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان

تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95

توضیحات:

 

تحقیق با موضوع بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل  نوجوانان
95صفحه قالب ورد قابل ویرایش

تحقیق با موضوع بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل  نوجوانان

95صفحه قالب ورد قابل ویرایش

 

بخشی ازمتن:

خلاصه

انسان با توجه به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زندگی جهت رسیدن به رشد و پیشرفت در جنبه‌های گوناگون می‌‌بایست از توانایی لازم و کافی جهت مقابله با موقعیتهای دشوار زندگی و همچنین فراهم نمودن شرایط مناسب به منظور پیشرفت همه جانبه برخوردار باشد. بنابراین افراد موفق، تکامل یافته و دارای سلامت روانی کسانی هستند که توانایی و مهارت کافی را در برخورد با شرایط گوناگون زندگی دارند و همواره در صدد تغییر موقعیت خویش در جهت رشد و تکمیل هستند. این ویژگی‌ها نشانگر برخورداری اینگونه افراد از مهارتهای زندگی می‌باشد. در حال که افراد ناموفق و کسانی که به رشد و پیشرفت متعادل در جنبه‌های گوناگون زندگی دست نیافته‌اند از سلامت روانی کمتری برخوردارند و همچنین توانایی حل مؤثر مشکلات و مسائل زندگی را ندارند می‌توان گفت که فاقد مهارتهای زندگی کافی هستند. بدین ترتیب برخورداری از مهارتهای زندگی و به کارگیری آن جهت دستیابی به رشد و کمال می‌تواند بسیاری از مشکلات،‌ ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها را رفع نماید و در عوض یک زندگی با نشاط، پرتلاش، رو به پیشرفت و کمال،‌ مفید و سازنده را به ارمغان آورد و چه بهتر است که کسب این مهارتها از دوران نوجوانی آغاز گردد. با توجه به اینکه تحقیقات بسیاری موضوع فوق را مورد تأیید قرار داده‌اند و همچنین باور و اعتقاد پژوهشگر به اینکه لازمه موفقیت و تکامل همه جانبه در زندگی، برخورداری از سلامت روانی و آگاهی از شیوه صحیح و مناسب زندگی و در نتیجه سبک زندگی سالم می‌باشد، به همین جهت،‌ پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل  نوجوانان پرداخته است. 

 

فهرست برخی ازمطالب:

خلاصه

 

مقدمه

بیان مساله

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

 

متغیرهای پژوهش 

 

 

- متغیر مستقل

- متغیرهای وابسته 

- متغیرهای کنترل 

- متغیرهای مداخله‌گر (تعدیل کننده) 

تعریف علمی و عملیاتی «مهارت‌های زندگی» : 

 

تعریف علمی و عملیاتی «سلامت روان» : 

تعریف علمی و عملیاتی «منبع کنترل»  : 

 

مبنای تئوریکی برنامه آموزش مهارتهای زندگی 

اهداف آموزش مهارتهای زندگی 

اهمیت مهارتهای زندگی در سلامت روانی 

 

ابعاد مهارتهای زندگی 

 

دانلود تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان

مهارت حل مسئله در کودکان چگونه است؟


مهارت حل مسئله در کودکان چگونه است؟

مهارت حل مساله که ضمن فراهم آوردن فرصت های اکتشافی، پایه ای برای شکل گیری استقلال ، اعتماد به نفس و موفقیت های آتی کودکان در مدرسه و جامعه می شود

دانلود مهارت حل مسئله در کودکان چگونه است؟

مهارت حل مساله
مهارت زندگی فرصت اکتشافی
استقلال اعتماد به نفس
موفقیت کودکان در مدرسه
تفکر خلاق
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 3483 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60

یکی از موضوعات مهمی که توجه روان­شناسان را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است، اهمیت یادگیری مهارت حل مسأله در کودکی است . مهارتی که ضمن فراهم آوردن فرصت های اکتشافی، پایه ای برای شکل گیری استقلال ، اعتماد به نفس و موفقیت های آتی کودکان در مدرسه و جامعه می شود

از آنجایی که یکی از فواید بازی ، تأثیرات مثبت آموزشی آن است می­ توان به کمک بازی های خاصی، مهارت حل مسأله را در کودکان تقویت کرد تا آنها بتوانند تجربیات خود را در حین بازی درونی کنند و در زندگی واقعی از آن سود ببرند. به  همین علت والدین و مربیان آگاه می کوشند با فراهم کردن اسباب بازی های مناسب، آنها را در مقابل مسائل مختلفی قراردهند که حل آنها نیازمند روش های خلاقانه است.

روشهای حل مساله:

مسائل مختلف معمولا به دو روش اکتشافی یا تصادفی حل می شوند .  از آنجا که روش های اکتشافی به همت و پشتکار فرد متکی هستند ، در طراحی اسباب بازی ها هم بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

 اسباب بازی های سه بعدی جاگذاری که برای کودکان نوپا تهیه می شود ، نمونه گویایی از این اسباب بازی هاست. برای مثال کودک برای گذاشتن قطعه مثلثی شکل در خانه توخالی مشابه آن سعی می کند با آزمون و خطا راه حل درست را کشف کند.  اما گاهی اوقات ترکیب روش های اکتشافی و تصادفی منجر به حل مسئله می شوند و کودک به طور تصادفی قطعه را در مکان خاص خودش قرار می دهد.

 

 

دانلود مهارت حل مسئله در کودکان چگونه است؟